MINISTERIO DE EDUCACIÓN NACIONAL. Concurso para la Basílica de Nuestra Señora de Aránzazu. Sala de exposiciones de la dirección General de Bellas Artes. Catálogo número XLIII. Marzo 1962. España. Madrid (1962) Ediciones de la Dirección General de Bellas Artes
Varis autors. Diccionario Biográfico Español Contemporáneo, Madrid: Círculo de Amigos de la Historia, 1970
Citat a la veu:
LOPEZ DEL REY, Carlo Andrés. Pintor. Profesor de Dibujo. Carlo Andrés López del Rey nació en Sada (La Coruña) el 11 de julio de 1926.
Cursó sus primeros estudios en El Escorial (Madrid), continuándolos el el Instituto Luís Vives de Valencia. Sus estudios artísticos los siguió en la Escuela de Artes y Oficios de Valencia, en la de San Fernando de Madrid (1941 – 1943) y en la de San Carlos de Valencia (1943 – 1946), donde obtuvo el título de Profesor de Dibujo.
de 1949 a 1951 viaja por España, becado por la Caja de Ahorros de Valencia, para hacer un estudio sobre Zurbarán,y, desde 1958, es profesor de Término de Dibujo artístico en la Escuela de Artes Aplicadas de Ibiza.
Ha realizado numerosas exposiciones individuales, en España y en el extranjero, obteniendo, entre otros, el Premio Molina Higueras (Madrid), una mención en la Primera Bienal Hispanoamericana, la Segunda Medalla Sorolla, etc.
Está casado con Dª Concepción Seguí Alabau y tiene tres hijos”
Chavarri, R. 1973. La pintura española actual. Madrid, España. Ibérico Europea de Ediciones S.A.
Citat a la pàgina 162. LÓPEZ DEL REY, CARLOS ANDRÉS
V. EL PAISAJE FIGURATIVO
[…]
“Dos paisajistas, uno gallego y otro andaluz, sin coincidencia en sus distintas experiencias y trayectorias y ceñidos cada uno a la interpretación de una realidad natural, cardinalmente diferente, convergen en una manera muy semejante de entonar plásticamente su exaltación del paisaje, son el sevillano Antonio Carmona y el gallego Carlos Andrés López del Rey (Sada, La Coruña, 1926)
EL PAÍS, Noticies sobre Raúl Chavarri
Cabot Llompart, J. (1979), Ibiza y sus Pintores. Palma. España. Edición del autor. Pàgs. 7, 72,73, 83
Sabater, G, (1981), La pintura contemporánea en Mallorca, Palma, España, Ediciones Cort. Del impresionismo a nuestros días. Citat a Tom I. Cap. XIII. La nueva figuración. 1. Lo formalista. Pàg. 179. Il·lustració, 52
“Carlos Andrés López del Rey, “Carloandrés” (Sada – Coruña, 1926), el pintor gallego con residencia en Ibiza, ha sabido penetrar el secreto de la isla hermana y trasladarla a la tela. El paisaje de Ibiza, como el de Mallorca, es un paisaje difícil. En Ibiza hay mucha luz, luz a raudales. Y por si esto no bastare, la misma blancura de los edificios aumenta, si cabe, la fuerza de esta luz que llega, en algunos momentos, a ser cegadora. Ello hace difícil la plasmación de este paisaje. “Carloandrés” consigue plenamente su objetivo. Los retratos muy expresivos y los paisajes muy en su ambiente. Cabe destacar, dentro de su obra conjunta, la presencia de una materia plástica que tiene fuerza y valor por si misma. Si “Carloandrés” nos ha dado la visión la visión del paisaje ibicenco, J. Roberto Torrent (Ciudadela, 1904), nos ha ofrecido la más exacta y precisa visión del paisaje de su querida Menorca.”
Esglèsia de l’Hospitalet. Oli sobre llenç. Eivissa
Rafols de Artistas Contemporáneos de Cataluña y Baleares. (Diccionario) Barcelona. 1987. Editorial Rafols. Tom 2. F – Ma. Página 308
LOPEZ DEL REY, Carlos Andrés. Pintor nacido en Sada (Coruña) en 1926. Cursó estudios en la Escuela de Bellas Artes de San Fernando (Madrid) y en la San Carlos (Valencia). Los artistas que más influyeron en su formación artística fueron Vázquez Díaz, Benedito, Villá y Morandi. Catedrático de la Escuela de Artes Aplicadas de Eivissa, donde residió desde 1958, su pintura, tanto en los paisajes como en los retratos, se encuadra dentro del realismo.
Su primera exposición individual se celebró en Valencia en 1948. En Palma, expuso en Galerías Danús en 1962. Posteriormente, lo hizo en las Galerías Costa (1965), en el Círculo de Bellas Artes (1966-67-68 y 1972), en la Galería J. Blanes (1973-74 y 75), en Byblos (1978), en Danús (1979-80 y 81) y en la Galería Nadal (1983). Además de numerosas exposiciones celebradas en Eivissa, ha expuesto en Sevilla, Valencia, Zaragoza, Madrid , y en Neuchatel y Lavaux (Suiza). Entre los premios obtenidos destacan el Molina Higueras de la Real Academia de San Fernando y el Diploma de Mérito de la misma Academia. Firma: “Carloandrés”
Monforte García, Isabel. Arantzazu, arquitectura para una vanguardia. Donostia-San Sebastián. Diputación Foral de Gipuzkoa. Departamento de Arquitectura y urbanismo. 1994. Li dedica les pàgines 178 i 179
Blasco Carrascosa, J.A; Aguilera Cerni, V.; Villavieja, C.; Bonet, J.M; De la Calle, R.; Prats Rivelles, R.; Ramírez, P.; Muñoz Ibáñez, M. Desde Sala Mateu. Homenaje a José Mateu. (Catàleg de l’exposició homenatge a José Mateu) Ediciones Cimal Arte Internacional. Generalitat valenciana 1998. Pàg. 135:
PROGRAMA DE LA SALA MATEU, 1941 – 1972
Carlos Villavieja Llorente
TEMPORADA 1947 – 1948
EXPOSICIÓN CARLOANDRÉS.
Del 5 al 17 de junio.
HEMEROGRAFÍA:
CH. “En la Sala Mateu, Carloandrés”, Las Provincias, núm. 33298, Valencia 8 de junio de 1948, pág. 7
F.G. “Exposición Carloandrés en la Sala Mateu”, Levante, núm. 2827, Valencia, 13 de junio de 1948, pág. 3
(*) Nota de la web. En aquesta relació falta la cita del diari “Jornada”, on apareix la crítica de J. Ombuena corresponent a l’exposició de Sala Mateu
VARIS AUTORS. Enciclopèdia d’Eivissa i Formentera. Deu volums. (Eivissa) 1989 – 2006. Consell Insular d’Eivissa
Veus que el citen:
Club de los Muchachos SOC Societat per a la infància i la joventut creada els primer anys de la dècada dels seixanta per mossèn Bartomeu Rosselló Colomar i mossèn Jaume Morey Rabassa. Ocupava un local al carrer Joan d’Àustria, local que era presidit per una pintura mural de la Mare de Déu, obra del pintor Carlos López del Rey “Carloandrés” […]
Volum, III. Cascap- Cubell. Primera edició. 1999.
El Corsario, galeria ART Galeria d’art situada a l’hotel El Corsario, en una casa senyorial del segle XVII de Dalt Vila coneguda com cas Corsari Vell, ubicada entre els carrers de Ponent i de Santa Maria. La galeria va ser inaugurada el 17 d’abril de 1954, amb una exposició de Laureà Barrau, Erwin Broner, Wilson i Narcís Puget, entre d’altres. A partir d’aleshores va tenir un paper molt destacat al món intel·lectual i artístic de l’Eivissa dels anys cinquanta i seixanta, sobretot per la confluència de destacades personalitats foranes i locals. En aquest sentit cal fer esment de l’organització del I Saló Internacional d’Art que va tenir lloc a les seues sales del 23 de desembre de 1959 al 15 de gener de 1960 on, sota la direcció d’Antonio Ruiz, varen exposar artistes de molt diverses nacionalitats (Alemanya, Argentina, Canadà, EUA, Espanya, França, Holanda, Israel, Itàlia, Japó, Suècia, Suïssa, Sud-àfrica), entre els quals destaquen Assmann, Erwin Bechtold, Erwin Broner, Frank El Punto, Will Faber, Hans Laabs i Egon Neubauer. Artistes reconeguts a nivell internacional arriben a l’illa gràcies a les exposicions organitzades per la Galeria El Corsario i els seus promotors i amfitrions Anna von Osterburg i Emil Schillinger. Així, acullen figures tan destacades com Joan Miró, Broner, Brinkman, Genovés, Pancho Cossío, Dubuffet, Max Ernst o Poliakoff. A més a més, també vinculat a aquesta galeria va sorgir el Grup Ibiza 59, que va comptar des d’un primer moment amb el mateix Emil Schillinger, Erwin Broner, Erwin Bechtold, Hans Laabs i Bob Munford, als quals aviat s’afegiren Haubensak, Katja Meirowsky, Egon Neubauer, Antonio Ruiz, Bertil Sjöberg i Thompson. Els artistes locals tengueren també el seu lloc a les sales de la galeria, com ho demostra l’exposició “Pintores Ibicencos” que va tenir lloc del 21 de juny al 3 de juliol de 1964 i que va comptar amb la presència d’Antoni Prats, Adrián Rosa, Carloandrés, Vicent Ferrer Guasch, Joan Orvay, M. Carmen Zaragoza, Antoni Marí Ribas, Antoni Pomar, Pilar Villangómez, Rafel Tur Costa, Joan Sans i Vicent Calbet. D’ençà que Ana von Osterburg va adquirir la casa el 1950, El Corsario es va convertir també en un establiment hoteler, i també en un esdeveniment social, en la mesura que donà allotjament a les més diverses i destacades personalitats de l’escriptura, la música, la política i la societat d’aquells anys, com Rudolf Meyer, Clemens Rossbach, l’almirall Von Luckner, el príncep Bertil de Suècia, Errol Flynn, Aristòtil Sòcrates Onassis… els quals varen deixar la seua rúbrica en un peculiar llibre de firmes. Després del període daurat, a partir dels anys setanta la galeria començà la seua decadència amb l’aparició d’altres nuclis aglutinadors de l’art, com la galeria Ivan Spence. Amb el canvi de propietat l’any 1999, l’actual hotel i restaurant-galeria El Corsario va obrir de nou les portes amb accés pel carrer de Ponent número 5 i va reprendre la seua agenda d’exposicions. [STP]
Escola d’Art d’Eivissa ENSENY […] el càrrec de director ha estat ocupat per Carlos Andrés López del Rey (1981 – 1983) […] [NGF]
Volum V. Eivissa – Fibló. Primera Edició. 2001.
Fe de errades:
(1) Carloandres va començar a donar classes l’any 1958. Va arribar a Eivissa el 24 de juliol de 1958. El seu primer curs serà el 58/59.
(2) Fou titular per oposició de la Càtedra de Dibuix Artístic de l’Escola. També va donar classes d’Història de l’Art i als Col·legis de la Consolació i des Seminari.
(3) Va a tornar a ser director durant un breu espai de temps abans de la seva jubilació.
(4) Mai ha estat especialment interessat per aquest tema. Si que destaca com retratista dels personatges de l’Eivissa de mitjans el segle XX.
Morey Rabassa, Jaume (s’Arenal de Llucmajor, Mallorca 1926 – Palma 1992) SOC Sacerdot […] ; l’excursió as Vedrà per l’entronització d’una imatge de la Verge (escultura de Carloandrés) a la cova del Pare Palau […] el vint de setembre de 1959
Volum VIII. Llenya-Mutual. Primera Edició 2004.
Riera Bonet, Francesc (Eivissa 1942) ART Pintor i professor. A partir de l´any 1955 va començar els seus estudis de dibuix artístic a l´Escola d´Arts i Oficis d´Eivissa, on fou alumne d´Ignacio Agudo Clará, Carloandrés i Antoni Pomar.
González López, Miguel Ángel. 2004. Ferrer Guasch. Edita Vicente Ferrer Guasch. Citat a la pàgina 184:
“A finales de los años cincuenta se forma el “Grupo Ibiza-59” , con Erwin Bechtold, Erwin Broner, Hans Laabs, Katya Meirowsky, Bob Mumford, Egon Neubauer, Antonio Ruiz, Sansegundo, Haubensacck, Thompson, Bertil Sjjöberg y Heinz Trökes. Con Emilio Schillinger se inaugura la galería El Corsario, pionera del arte abstracto en España con sus “Salones Internacionales de Arte”. En 1962, se crea entre los pintores ibicencos el “Grupo Puget” , formado por Ferrer Guasch, Toni Pomar, Vicente Calbet y Marí Ribas “Portmany”, pero la galería de pintores autóctonos incluye a muchos otros como Adrian Rosa, Agudo Clará, Narciso Puget Riquer, J.A. Zornoza, Tur de Montis, Tur Costa, Gabrielet,Carloandrés, Joan Orvay, Carmen Zaragoza (*), Pilar Villangómez, etc. Se abre la Bienal Internacional de Arte Universitario en el que después encuentra asiento “Ibizagrafic” y a partir de las Bienales se crea el Museo de Arte Contemporáneo. La vida de las galerías de arte es también muy activa. Además de El Corsario, juegan un papel relevante las galerías de Ivan Spence que montará unas 150 exposiciones individuales y muchas otras colectivas, y la Karl Van der Voort, ambas en Dalt Vila. Pero en la ciudad funcionan también la Galeria-5, Tanit, Es Vedrà, Es Piló, y las sala de exposiciones de “la Caixa” , mientras que en Sant Antoni de Portmany abren sus puertas la Sala Vallribera, y, en Santa Eulària des Riu, Ca’n Pablo y El Mensajero”
(*) El llinatge correcte és Zaragozá (N. del Ed.)
Torres Planells, J.A., (2009), El Pare Morey. El capellà de la joventut d’Eivissa. Eivissa. Espanya, Editorial Mediterrània Eivissa
Cita Carloandrés a:
Capítol 17. EL SANTUARI DES VEDRÀ
Pàg. 130 […] “L’encarregat de fer la marededéu fou el pintor i escultor Carloandrés López del Rey, artista molt proper a l’església eivissenca i professor de dibuix a diversos centres educatius de la ciutat. A principi del mes de setembre, els dos objectes ja estaven fets.
La Mare de Déu del Carme fou presentada en públic davant la porta de l’església de Santa Creu i beneïdael dia 6 de setembre de 1959. D’aquella imatge se’n destacava que era “una obra de factura impecable, de línia molt estilitazada i polida”. Tenia una altura de 72 centímetres”
Il·lustracions: a les pagines 130 i 135
Núñez Izquierdo, Sara. El Arquitecto Francisco Gil González (1905 -1962) y la arquitectura salmantina del segundo tercio del siglo XX. 2014. Ediciones de la Universidad de Salamanca. Pàg. 598
“Otros artistas que acudieron con obras interesantes fueron Rosario Rodríguez Tierno, Joaquín Sánchez Léon, Jesús Unturbe, Mercedes Val Trouhillhet, José Vento y Manrique, Eduardo Vicente, Carmen Vives Camino, Menchu Gal. Junto a éstos hubo otros pintores que presentaron obras que pasaron completamente desapercibidas, caso de Pastor Calpena, José Cousiño, Álvaro Delgado Ramos, Ramón Maria de Vargas, José Díaz Gómez, Eugenio Escudero Pollo, M. Fernández Moreno, Alfonso Albarrán Chacón, Severiano Grande García, Antonio Guijarro, José Herrera Gómez, Fernando Hornedo Huidobro, Manuel Jerónimo Barroso, Lorenzo Jiménez Balaguer, Bonifacio Lázaro Lozano, Carlo Andrés López del Rey, Ricardo Macarrón Jaime, Julio Martín Caro, José Martín Portilla, Perfecto Mateo de la Fuente, Ángel Medina, Luis Horihuela Hervás, Aurelio Pérez Martínez, Francisco Prieto Santos, Demetrio Salgado Cosme, Luis Gago, José García Borillo, Luis García Ochoa, José Manuel García Sevillano e Ignacio Gómez García”